Aoummmm....aoummmmmm

Vinden blåser i vant och stag...det skapar ett zenbuddistiskt mantraljud...Aoummm....aoummmmm....Ljudet pågår natt och dag. det äter sig in i medvetandet....in i huvudet.....  Ibland visslar det och ylar när det går över kulingstyrka. Någon startar en utombordare...Aoummm...aoummmm. Starbåts seglaren använder en polermaskin och speglar sig själv i den perfekta VM bottenfinischen..Aoummmmm....aoummmmm. vinden blåser...Aoummmmmmm
Håkan sitter på stranden hypnotiserad av vågorna som slår in mot piren....Aoummmmmmm

Getterön-Varberg....nästan som D-day...

Vinden ökade under hela dagen. Bonasia har uppmätt 19 m/s....vi 18 och Skepparen på Getteröbåtarna som går mellan Varberg och Getterön påstår att vinden varit runt 20. Nåväl, det närmar sig slutet på Bubblas och Bonasias gemensamma resa så vi ville fira av det med en bit mat på stan. Mellan Getterön och Varberg går en lite ombyggd fiskebåt som tar passagerare. På anslagstavlan varnas det för att om det blåser för mycket så går inte båten. 16:15 avgången skulle dock gå men skepparen tog bara halva priset eftersom han inte kunde lova att han kunde köra ut oss tillbaka på kvällen. Vi antog denna utmaning mot vädrets makter och åkte med. I båten kändes det som i inlednings scenerna i filmen "Save private Ryan" när landstigningsbåtarna under svåra förhållanden tog sig mot stranden. Tur att vi hade med oss sjöställen trots båtens robusta väderskydd. Lite småblött var det allt.
I Varberg var det fullt tryck på turisterna. Till Håkans stora förtjusning var det även show off för innebandyfantomer från sportens inre kretsar på torget. Kvällen blev lyckad och yes...det blåste inte mer än att färjkarlen likt Karon trotsade strömmarna och tog oss över Styx tillbaka till vårt tillfälliga hem...

Sjön hamrar mot stålskrovet och vi gör oss beredda att landstiga och storma Varberg med laddade plånböcker. Notera de bistra sammanbitna minerna.

Sjön dundrar mot vår trygga pir som vi gömmer oss bakom. varbergs fäestning i bakgrunden.

Mmmm...Maaaxxiii 1300...

Skapelsens krona? vist är hon fin...  Pelle P:s maxi med en brutal lösning för storskotet.

Här är några länkar till Maxi 1300. Inte de bästa kanske men något att suga på om det blir några kronor kvar på avlöningen...

Några länkar till Starbåts VM...googla eter fler.

Just nu blåste det 18 m/s, i skrivande stund alltså....Båten kränger 15 grader i sina förtöjningar.....Heléne får burka och ta spjärn mot skottet samtidigt som hon läser deckare

Starbåts VM i Varberg här på Getterön

När regnet dragit vidare över sydsverige var det läge att sticka fram under kapellet och kolla av omgivningen. Det fanns extremt många starbåtar där folk polerade, vaxade,skruvade m.m. och första tanken var att vilken våldsamt aktiv förening detta måste vara.....Efter samspråk med en av gubbarna visade det sig att det ska vara Starbårts VM nu på Lördag.
Ahaaa....därav mängden båtar och....mmmm..hmmm....därav värdens just nu vackraste båt Maxi 1300 på plats.....
Pelle Petterson ska ju göra comeback i starbåt....han är ju gammal OS medaljör och han bor då sannolikt i sin Maxi 13000 som han för övrigt designat åt sig själv på gamla dagar.....

Starbår är en stor klass och troligen kommer det att vimla av pressfolk, seglingslegendare med mera den närmaste tiden......Bra att veta för den oinvigde är att Peller P även konstruerat en annan legendarisk båt (Bla) Maxi 95, vår båt "Bubbla" alltså. Nån gång på nittonhundra talet vann den sin klass på gotland Runt men det är väl preskriberat nu när hamnen är fullt av moderna fartmonster...

Här en aktiv starbåtspolerare. Han har stått här i över en timma nu.....oopps där var vist en fläck till....sablans måsar.

Sötvattensköljning

Igår hade jag i tankarna att kapell och däck behöver sköljas av i sötvatten då de var mycket saltiga av allt skvättande i vågorna. Detta behov har hörsammats och båten genomgår just nu en grundlig högtryckssköljning. Fast meteorologerna kallar det för lågtryck? Hur kandet regna med denna intensitet och vara sånt tryck i vinden om det kallas för lågtryck?
Måste vara samma språkliga fenomen som att när det är rusningstrafik står trafiken stilla.......hmmm.....bara en reflektion medans kaffet står på spisen och värms upp.....

Oväder på Getterön-Ostindiefararen vägrar fara...på grund av fara?

Idag hade vi sovmorgon och kurade under täcket medans ovädret drog in. Det blåser och regnar, ca 16m/s i denna skyddade hamn. Det lär gå undan idag om man ska segla i medvind därute ;-)
Se på GP.se  (http://gp.se ) att befälhavaren på Ostindiefararen Götheborg tagit sitt förnuft tillfånga och följt våra råd att stanna i hamn idag. Det handlar ju om båtens och besättningens säkerhet i slutändan...eller hur....

Pasta ala strandhugg med Heléne

Sätt på en kastrull med vatten och koka upp. En lagom nypa salt i. Medans vattnet kokar upp ta en annan kastrull och häv i BonJouren. Häv i skinkan också. Sätt på värme och rör om skinkan i BonJouren medan den blir flytande av värmen(Den ska inte koka).
Nu kokar vattnet i den andra kastrullen. Häv i den färska pastan och koka exakt max 120 sekunder. Kokar den mer blir den degig. När det är fyra sekunder kvar, lyft och häll av vattnet i durkslag. Häll tillbaka pastan i kastrullen och ringla lite lätt olivolja på så att den inte klibbar, bara lite olja.
Häll upp pastan på tallrik och lite skinksås på och några grönsaker såsom solmogen tomat. Ett glas vin till och gott
sällskap av en solbränd medseglare.....

Mattips för sjöfarare....

Kuststräckan i södra Sverige är ganska händelselös. Hamnarna är finfina men sträckan emellan har inte mycket att bjuda på. Jag ska i stället visa en mycket enkel rätt som är svingod efter en dag på sjön. Man är vrålhungrig och det är inte läge för att laga tjälknöl. Denna rätt går på ca 9 minuter.
Ingredienser: Ett paket färdighackad skinka, ett paket Bon jour ört/vitlök (kan bytas mot annan smak), ett paket färsk pasta och ett glas finfint vin. (OBS! Ska du segla vidare är det vatten som gäller)

...lunchtime...

Det är liksom ingen vits att skepparen brassar korv om inte det finns en uppskattande publik till dessa kulinariska läckerheter.....korv i syrerik atmosfär på fastande mage...få saker smakar så gott....Fråga Heléne

Lunchtime på sjön

När man seglar tolv trettontimmarspass så är näringen inte bara viktig utan också ett sätt att få tiden att gå. Här är skepparen i full färd med att brassa korv....

Råå gamla hamn

Den gamla hamnen i Råå ligger inne i själva ån. här ligger en del fiskebåtar och finessen är ju att de ligger i sötvatten. Sötvatten är döden för trämask och snäckor och därför mår fiskebåtarna extra bra här.....

Råå

Vi stannade till i Råå, en småmysig hamn strax söder om Helsingborg. Små pittoreska gränder imponerar tyvärr inte längre efter att vi utforskat både Ystad och bornholm men lite kul trafikskyltar fanns det dock....

Ystad-Getterön på tre etapper....

Är lite efter i bloggningen. Detta beror på att vi ägnat oss att ta oss tillbaka till våra hemmavatten igen. Besättningen på bonasia har en del saker de måste fixa hemma och vi vill inte hamna i en situation där vi måste stressa. Några dagar har bjudit på gynnsamma förhållanden och dem tog vi vara på. Ibland i 13 timmars pass. På bilden vår kompisbåt Bonasia fullt påklädd....Se även http://bonasia.blogg.se

Tänk att Betong kan var så vackert....

En liten Shiraz att sörpla på i solnedgången i Limhamn

Pinne i strömmen....

Ström...minst 2 knop

Strömt i Öresund

Heléne konstaterar att det är stark medström i Öresund...Det får henne att glömma att vi inte lade till i Höllviken så som utlovats. Det var miljoners miljoner men knott som krälade och rasslade på segel och kapell så det fanns bara en sak att göra...fortsätta...mot Limhamn. Detta roade Heléne måttligt eftersom hon var inställd på Lasagnen som fanns i ugnen...

Ystad-Limhamn

Fortsättning från "aki.bloggagratis.se"

Efter svår hamnröta i Ystad, vi har sett och gjort allt som är värt att uppleva för tillfället på denna plats kastar vi loss kl 08:00 och sätter kurs västerut. Det är svaga vindar. Lite segling och en hel del motorgång.

Fortsättning följer

Min gamla blogg är inte gratis längre http://www.aki.bloggagratis.se  . Så i stället för att betala säljer jag min själ till reklamen och fortsätter att blogga här på denna adressen http://akiblogg.blogg.se För er del blir skillnaden att ni får levamed reklamens för och nackdelar. Fördelen för mig är att jag fortsätter som om inget hänt förutom lite nya lösenord med mera....